We own the news

In het World Economic Forum vond de afgelopen weken een discussies plaats over ‘Defending the truth’. In deze video zie je de hoofdredacteur van de Wall Street Journal,  Emma Tucker die zegt dat zij vroeger bepaalden wat een feit was. En dat is niet meer zo.

We zijn beland in een tijdperk van multi-dimensionale waarheden. Er is niet meer één feit; iets is alleen waar vanuit een bepaald perspectief.

Dat was vroeger ook al zo, maar toen waren er weinig internetbronnen beschikbaar om andere waarheden te onderzoeken. In de tweede wereldoorlog kwam het fenomeen propaganda op toen Goebbels het moreel van de Duitse bevolking hoog hield door ze selectief te voorzien van informatie. In de oorlogen tegen Slobodan Milošević en Saddam Hoessein, werden beiden in de westerse media regelmatig afgeschilderd als “erger dan Adolf Hitler”. In Servië en Irak werd dit afgedaan als propaganda, terwijl in het Westen de indruk bestond dat met heel verschrikkelijke figuren te doen was. We kwamen er pas veel later achter dat Saddam helemaal geen massavernietigingswapens had. Terwijl dat wel het verhaal was waarom de Golfoorlog moest worden gestart.

Het perspectief van de Westerse wereldleiders blijft voor ons toch wel een aantrekkelijke benadering van de waarheid. De waarheden vanuit het Kremlin, de Chinese communistische partij, protesterende boeren of zweverige types nemen we niet serieus. Dat valt allemaal in de categorie desinformatie of complottheorie.

Ursula von der Leyen, de president van de Europese Commissie, heeft dit ook gezegd: “The top concern for the next two years is not conflict, or climate, it is disinformation and misinformation. The boundary between online and offline is getting thinner and thinner, and this is even more important in the era of generative AI.” Ik denk dat we er aan moeten wennen dat er niet meer één waarheid is. Dat de werkelijkheidsbeleving verandert als je van perspectief wisselt. Dat is in eerste instantie problematisch maar het geeft ook veel mogelijkheden. Want als je vastzit in een absoluut knelpunt, kun je je daaruit bevrijden door van perspectief te veranderen. Daar gaat het boek over dat in april uitkomt: ‘Laat die overtuiging los’. Je kunt het nu al bestellen via deze link

Meer artikelen

Ik zit in de trein met een groep opgewonden mensen van middelbare leeftijd. Ze zijn op weg naar Amsterdam. Een kennis van mij blijkt er

Een vriendin van me heeft veel gedoe in haar relatie. Haar partner vindt dat er veel dingen moeten veranderen. Aan hoe ze het samen doen

Tijdens het werk proberen we alles met het hoofd te doen. Maar wat zou er gebeuren als we ons lichaam meer als informatiebron zouden gebruiken?

Sommige mensen fronsen als ik vertel over effectieve beïnvloedingstechnieken. Vooral als ik vertel over hypnose en zoiets als de extended quote. Dit is een manier

In de afgelopen weken ben ik er achter gekomen dat ik niet vaak m’n grenzen aangeef. Ik slik van alles en zorg dat het van

De situatie is als volgt ik zit in een training met een fijne groep bij de Baak. Een deelnemer geeft aan dat zij in het

Het valt me steeds meer op dat ik erg sturend ben in mijn vragen. Tijdens trainingen, als ik de onderliggende overtuigingen van een deelnemer boven

Een paar jaar terug stond deze spreuk op de scheurkalender van Happinez. Ik vond ‘m indertijd cryptisch maar begin hem steeds meer te omarmen. Ik

De zin op de grote borden langs de snelweg richt je aandacht op het leegschudden van het blikje. We gaan er voetstoots vanuit dat je

In dit korte filmpje zie je hoe een orthopedisch chirurg patiënten met ernstige knieproblemen helpt zonder dat hij daadwerkelijk opereert. Het placebo effect werkt omdat

Inloggen

Log in voor toegang tot je eerdere bestellingen en exclusieve hulpbronnen, oefeningen en de uitgebreide beïnvloedingsprolfiel-scan. Nog geen account? Log dan hier in na je eerste bestelling.

Heb je een exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’? Maak dan hier een account aan met de code uit je boek.

Programma werkconferentie 17 april 2024

09.00 uur
Ontvangst met koffie en thee in het Zendstation te Lopikerkapel

09.30 uur
Interactieve workshop met Bart Verhaagen over de wereld van onze overtuigingen. Waar komt ons gedrag vandaan en hoe kun je dit beïnvloeden? Via het Perspectief Principe bespreken we de 12 vormen van beïnvloeden en de methode van het Beïnvloedingskompas.

11.00 uur
Tijdens de koffiepauze ga je zelf aan de slag om belemmerende overtuigingen naar boven te halen in een gesprek met een collega deelnemer.

11.30 uur
Demonstratie van de toepassing van alle vormen van beïnvloeden met een casus van iemand uit de zaal. Je ervaart direct op welke manier je ruimte kunt scheppen in knellende patronen.

12.30 uur
Tijdens de middagpauze ontvang je een gesigneerd exemplaar van het boek ‘Laat die overtuiging los’ en ontmoet je andere professionals bij een heerlijke lunch.

13.30 uur
Kies uit twee parallelle workshops:

Wat kunnen we leren van alle breinwetten uit de neuromarketing die ons overhalen om van alles in supermarkten en online te kopen? In de workshop onderzoek je op welke manier je deze kennis kunt inzetten in de dagelijkse praktijk

Hoe kun je zorgen dat vergaderingen niet eindeloos duren en vol zitten met herhalingen en stokpaardjes? Je gaat zelf oefenen met het zetten van een kader en leert de taal die mensen hierin meeneemt.

14.45 uur
Pauze

15.15 uur
Kies nogmaals uit twee parallelle workshops:

Hoe kun je hypnose en conversational trance inzetten in jouw werkpraktijk? Je gaat in deze workshop zelf oefenen met trance taal voor alledaagse toepassingen. Zodat je weerstand ombuigt naar samenwerking.

Hoe pas je de Krijgskunst Aikido toe zodat je goed gecentreerd en volledig in je kracht staat? Hoe kun je mensen in beweging brengen vanuit de overtuiging dat ze graag willen bewegen?

16.30 uur
Plenaire afronding

17.00 uur
Feestelijke borrel